اگر تا به حال برای خرید خانه اقدام کرده باشید، برخی از اصطلاحات را به دفعات زیادی شنیده‌اید. مثلا عمربنا مسئله مهمی است که می‌تواند در خرید یا اجاره ملک تاثیرگذار باشد. به همین دلیل مشاوران املاک زیاد آن را به کار می‌برند. اما عامل مهم دیگری که می‌توان به عنوان مزیت یک ملک از آن نام برد، نورگیر بودن ساختمان است. معمولا اکثر افراد ترجیح می‌دهند در روشنایی به سر ببرند و کمتر کسی با زندگی کردن در نور کم کنار می‌آید. به همین دلیل است که نصب نورگیر ساختمان مسئله‌ای است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

از آن‌جا که نورگیر سقف اکنون یکی از موارد مهم در ساختمان‌ها به شمار می‌رود، شرکت پوشش پاسیو نیز اقدام به تولید نورگیر با پوشش حبابی (کوپل)، نورگیر با پوشش ورق اکرولیک و نورگیر با پوشش ورق پلی‌کربنات تخت و چندجداره کرده است. اگر با کاربردهای نورگیر سقف آشنا شوید، درمی‌یابید که چرا استفاده از آن اکنون این‌قدر مورد توجه همگان قرار گرفته است.

آشنایی با مزایای نورگیر

نصب نورگیر ساختمان مزایای فراوانی دارد که شاید برخی از آن‌ها در حاشیه قرار گرفته باشند و کمتر به آن‌ها توجه شده باشد. اولین مسئله‌ای که در هنگام شنیدن نام نورگیر به ذهن‌مان می‌ رسد، تامین روشنایی محیط است. اما قضیه فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر نگاهی به سقف مراکز تجاری یا پاساژ‌ها و مراکز خرید بیندازید، معمولا مشاهده می‌کنید که از نورگیرها علاوه بر تامین نور، به منظور افزایش زیبایی محیط نیز استفاده می‌شود. هم‌چنین این مسئله موجب می‌شود که هزینه‌های مصرف انرژی برق نیز کاهش پیدا کند. بیشتر نورگیرها نیز می‌توانند در نقش عایق عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

با توجه به این مزایا باید به صاحبان املاک حق داد که به فکر نصب نورگیر ساختمان می‌افتند. افزون بر این، پوشش‌هایی که روی نورگیر ساختمان قرار داده می‌شوند، مانع از ورود گرد و غبار و یا پرندگان می‌شوند. پس نورگیر سقف نقش حافظتی را نیز بر عهده دارد. خودتان تصور کنید که یک پوشش شیشه‌ای تا چه حد می‌تواند زیبایی و آرامش محیط را فراهم کند. همین تنوع در کاربردهاست که موجب می‌شود بتوان در محیط‌های مختلفی به استفاده از نورگیر روی آورد. در ادامه می‌توانید کاربردهای مختلف نورگیر را در بخش‌های مختلف یک ساختمان مطالعه کنید.

نصب نورگیر ساختمان در چه محیط‌هایی امکان‌پذیر است؟

دریافتیم که مزایای استفاده و نصب نورگیر ساختمان فراوان است. به این ترتیب بدیهی است که می‌توان در بخش‌های مختلفی از منازل و اماکن تجاری شاهد نورگیرهای مختلف با طراحی‌های زیبا هستیم. اما اگر بخواهیم در خصوص اماکنی که می‌توان در آن‌ها از نورگیر استفاده کرد صحبت کنیم، قطعا گل‌خانه، حیاط خلوت و پاسیو از جمله مهم‌ترین موارد به شمار می‌روند. بدیهی است که وجود نورگیر در این اماکن، ضروری و بسیار کاربردی است.

آشپزخانه نیز از جمله دیگر اماکنی است که وجود نورگیر در آن لازم است. معمولا نورگیرهایی که در آشپزخانه تعبیه می‌شوند، بیشتر در نقش تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند و به گردش جریان هوا کمک می‌کنند. به این نکته دقت کنید که تامین نور طبیعی از جمله مسائلی است که اگر در ساخت یک ملک رعایت نشود، نقشه ساختمان مورد تایید نخواهد بود. به همین دلیل است که در مواردی که امکان قرار دادن پنجره در آشپزخانه وجود ندارد، می‌توان این کمبود را از طریق اجرای نورگیر سقفی جبران کرد. اقدامی که هم زیبایی منحصر به فردی به همراه دارد؛ هم موجب روشنایی می‌شود و هم باعث می‌شود که نقشه ساختمان مورد تایید قرار بگیرد.

نصب نورگیر ساختمان

علاوه بر موارد مذکور، در راه‌پله و پشت‌بام نیز شاهد نصب نورگیر ساختمان هستیم. ‌هم‌چنین استفاده از نورگیر در سقف حمام نیز رایج است و موجب خروج بهتر جریان هوای مرطوب می‌شود. لازم به ذکر است که طرح نورگیرها می‌تواند هرمی، گنبدی، قوسی، تونلی و … باشد که بسته به محلی که سازه قرار است در آن‌جا اجرا شود، تعیین می‌شود.

برای نصب نورگیر ساختمان باید چه مواردی را مدنظر قرار دهیم؟

اجرای نورگیر موفق در صورتی حاصل می‌شود که اصول اولیه را در هنگام نصب آن مورد توجه قرار دهیم. پس لازم است به نکات زیر توجه کنیم تا نتیجه کار مورد قبول واقع شود.

  • ابعاد: پیش از نصب نورگیر ساختمان، ابتدا باید ابعاد و محل قرارگیری آن را روی سقف مشخص کنید. دقت کنید که نورگیر نه آن‌قدر بزرگ باشد که تمام سقف را در بر بگیرد؛ و نه آن‌قدر کوچک باشد که بود و نبودش فرقی نداشته باشد و از استانداردهای موجود تبعیت نکند.
  • نوع: به منظور برخورداری از نور طبیعی خورشید می‌توانید از نواع نورگیرهای حبابی و یا پلی‌کربنات در اشکال مختلف استفاده کنید. بیشترین عاملی که موجب می‌شود یکی از انواع نورگیر سقف را انتخاب کنید، به سلیقه شما مربوط است. در این میان باید به معماری سایر بخش‌های ساختمان نیز توجه کنید.
  • زاویه: برای آن‌که نور خورشید به میزان مطلوبی به روشنایی محیط کمک کند، باید به زاویه‌ای که قرار است نورگیر را در آن نصب کنید توجه ویژه‌ای داشته باشید. مهم است که نورگیر به کدام سمت باشد تا نوری که به داخل تابیده می‌شود چشم شما را اذیت نکند. دقت کنید که انتخاب زاویه مناسب به شما کمک می‌کند که در تابستان گرمای حاصل از نور خورشید آزاردهنده نباشد. هم‌چنین این عامل در زمستان هم موجب جذب کافی گرما خواهد شد.
  • جهت: معمولا در هنگام نصب نورگیر ساختمان، با توجه به جغرافیای ساختمان بهترین جهت را انتخاب می‌کنند تا تابش نور خورشید به بهترین شکل ممکن موجب روشنایی محیط شود.
  • مات یا شفاف بودن: شیشه‌هایی که هنگام نصب نورگیر ساختمان در نظر می‌گیرید می‌تواند شفاف یا مات باشد. معمولا شیشه‌هایی که مات یا حکاکی شده هستند به منظور حفظ حریم شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • قابلیت بازشوندگی:‌ یکی از انواع نورگیر سقف، مدلی است که می‌توانید آن را در مواقع لازم باز کنید و از هوای مطبوع بیرون از منزل لذت ببرید. استفاده از نورگیرهای متحرک در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کاربرد فراوانی دارد.

در هنگام نصب نورگیر ساختمان، باید به موارد دیگری هم توجه کنید. آن‌چه در بالا به آن اشاره شد، تنها چند مورد از مهم‌ترین فاکتورهای موجود در این زمینه بود. اما نگران نباشید. شرکت پوشش پاسیو با هدف رضایت شما از نتیجه نهایی سازه، از مرحله طراحی تا نصب و اجرای پوشش موردنظرتان، کنار شما خواهد بود و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد. تنوع پوشش نورگیر سقف در این شرکت به گونه‌ای است که تمامی سلایق را پوشش می‌دهد و شما با خیال راحت می‌توانید آن‌چه را که می‌خواهید سفارش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.